August 13, 2017

ABU HAFS* AL-NAISABURI: PENDAPAT-PENDAPATNYA YANG BERNAS


BBB,  18 Dzul-Kaedah 1438H. = 18 Ogos 2017M. (Sabtu):
Nama lengkap bagi  Abu Hafs+ al-Naisaburi, ialah `Amru bin Salim dan dikatakan baginya `Amru bin Salamah. Ini dikatakan lebih asah.  Dia adalah ahli kariah yang dipanggil kurdabadz, iaitu kampung ke pintu masuk bandar Naisabur, apabila engkau keluar untuk ke Bukhara.
Dia bersahabat dengan `Ubaidallah bin Mahdi al-Abiwardi dan `Ali Nas*r Abadzi dan berkawan dengan Ahmad bin Khadhrawayh. Dia adalah antara imam dan pemimpin. Cenderung kepadanya  Shah bin Abi Shuja` al-Karmani dan Abu `Uthman Sa`id bin Ismail. Dia meninggal tahun 270H. Ada yang mengatakan tahun 267H. Wallahu a`lam.
Berkata  Abu Hafs:
``Orang yang melakukan dosa bagai mendekati kekufuran, sebagaimana orang yang sakit mendekati kematian``
Berkata Mukhannas al-Jallab, ``Aku bersahabat dengan Abi Hafs*  selama dua puluh dua tahun, aku tidak melihatnya dia menzikiri Allah dalam keadaan lalai dan cuai, apa yang didzikirkan  adalah atas jalan hadhir, membesarkan dan menghormati dan apabila dia mendzikiri Allah berubah keadaannya. Ini adalah dilihat siapa yang menghadhirinya.``
Adalah dikatakan, Muhammad bin  Bahr al-Sajini, saudara Zakariyya berkata, ``Adalah aku takut akan kefakiran, sedangkan aku memiliki harta. Maka berkata kepadaku  Abu Hafs* pada suatu hari,``Jikalau Allah menghendaki engkau menjadi faqir, tidak ada yang dapat menegahkan engkau, maka hilang dariku takut kefakiran sama sekali.``
Dan berkata Abu Hafs*, ``Faqir yang sebenarnya ialah yang pada setiap waktu dengan hukumnya, maka bila datang warid kepadanya, maka dia sebok dengan hukumnya, menolak dan menafikannya.``
Dan berkata Abu Hafs*,  ``Alangkah mulia faqir kepada Allah, dan hina faqir dengan pengaduan. Alangkah indah yang istighna dengan Allah dan alangkan kejinya yang mengharapkan yang lain.
Aku mendengar Datukku r.h.a. berkata, ``Adalah Abu Hafs* apabila ia marah dia bercakap secara akhlak yang baik, dan apabila reda kemarahannya dia kembali dengan pengajarannya (hadithihi).
Berkata Abu al-`Abbas al-Dinauri, berkata Abu Hafs*, Tidak masuk ke dalam diri haqq dan batil semenjak aku mengenal Allah.``
Berkata Muhammad bin Ahmad bin Hamdan, aku mendengar bapaku berkata, aku mendengar Aba Hafs* berkata, ``Aku meninggalkan amalan, kemudian aku kembali kepadanya,kemudian amalan meninggalkan daku, maka aku kembali  kepadanya.
Mahfuz* bin Mahmud berkata, aku mendengar Aba Hafs* berkata,
Kemuliaan (al-karam) ialah mencampakkan dunia kepada orang yang berhajat kepadanya dan menerima Allah kerana engkau berhajat kepadaNya.``
Bekata Abu Hafs*, ``Barang siapa meneguk gelas kecintaan dia mengalami kemabukan, dia tidak pulih melainkan dengan mushahadah dan pertemuan.``
Berkata Abu Hafs*, Apabila engkau melihat yang bercinta tenang lenang, ketahuilah bahawasanya dia didatangi kelalaian, kerana yang bercinta tidak berada di dalam ketenangan, bahkan mengocaknya oleh kedekatan dan kejauhan, pertemuan dan halangan.``
Dan berkata Abu Hafs*,
``Tasawuf kesemuanya adab, bagi setiap waktu ada adab, dan tiap maqam ada adab, siapa yang melazimi adab-adab bagi waktu-waktu, dia sampai taraf al-rijal. Siapa yang mencuaikan adab, dia jauh dari apa yang disangkanya dekat. Dan ditolak dari harapannya diterima.``
Abu `Amrin bin Hamdan berkata, aku mendapati di dalam kitab bapaku, berkata Abu Hafs*,
``Hal tidak berpisah dari ilmu dan tidak menyertai kata.``
Berkata Abu Muhammad bin al-Murta`ish, aku mendengar Aba Hafs* berkata,
``tidak perlu dipanggil pemurah, jika dia menyebut-nyebut tentang pemberian, atau terlintas dihatinya (sebagai pemberi).
Abu Hafs* disoal tentang hukum kefakiran dan adab-adab terhadap para fuqara`, katanya:
Menjaga kehormatan orang-orang tua,, elok pergaulan dengan teman-teman, nasihat kepada anak-anak kecil, meninggalkan perbalahan tentang rezeki,, selalu berwaspada, jauhi dari kikir,, tinggalkan  dari bersahabat dengan yang tidak memberi kebaikan dan sentiasa bertolong-tolongan bagi kepentingan dunia dan akhirat.``
Berkata Abu Hafs*, ``Elok adab pada zahir menandakan elok adab pada batin. Kerana Nabi s.a.w. bersabda bermaksud, ``Jikalau khusyuk hatinya nescaya khusyuklah anggotanya.
Begitu istimewa dan mulianya Abu Hafs. Kata-katanya sangat bernas.  Di dalam hal ini kita kurang setuju dengan apa yang ditampilkan oleh Al-Hujwiri, bahawa kononnya Abu Hafs dikatakan pernah bercinta dengan seorang wanita, bagi menghasilkan hasratnya dia meminta pertolongan dengan seorang Yahudi di Naisaburi. Pertolongan bersyarat bahawa Abu Hafs* dikehendaki meninggalkan solat 40 hari dan tidak berdzikir mengingati Tuhan (diikuti) dan seterusnya. Contoh yang sedemikian , walaupun mungkin secara kreatif adalah tidak manis bagi seorang tokoh sufi. Jika pun sebenarnya berlaku, maka menutup keaiban itu lebih baik dari mendedahkan ! Mungkin perkara seperti ini dan seumpamanya pada bahagian yang lain sengaja disabotaj oleh pihak-pihak tertentu – Musuh).
Kita berharap ia bukan sebenarnya berlaku kerana ia mencacatkan imej Abu Hafs, yang sebenarnya tidak disebut perkara sedemikian – Contoh tiada di dalam al-Tabaqat oleh al-Sulami.

Sekian.

No comments:

Post a Comment