December 14, 2013

Mikraj Rohani Fariduddin Al-Attar

-->
BBB, 10 Safar 1435 = 13 Disember 2013 (Juma`at):

Penulisan puisi dalam `Puncak Rindu` bukan bertujuan menulis puisi bertemakan tasawuf, tetapi tema ini secara kebetulan bertembung dan terakam menjadi sebahagian dari kumpulan puisi tersebut. Hanya beberapa bertemakan tasawuf dan tiga daripadanya mengenai tokoh sufi. Namun walaupun disebut 8 daripada 62 buah bertemakan tasawuf, sebagaimana telah disebut pembahagian dan pengelopmpokan adalah bersifat sewenang-wenang. Jika diteliti secara halus banyak lagi puisi yang dikelompokkan dibahagian yang lain juga membawa tema-tema kerohanian. Contoh puisi-puisi di Tanah Suci dan sebagainya.

Pendalaman di dalam bidang tasawuf adalah melibatkan bidang metafizik dan rohani. Amalan dan penghayatan adalah merupakan pembersihan dan pemurnian rohani. Pemurnian rohani berdepan dengan keagungan Ilahi yang membuka dimensi seni rohani. Lantaran ketasawufan memupuk kecintaan Ilahi. Pertemuan seni puisi dengan seni rohani mengangkat puisi ke tahap tinggi. Kata  Abdul Hadi W.M. dalam bukunya Sastra Sufi:

``Pengaruh Kesusasteraan sufi ini sangat besar di Barat maupun di Timur, dan merupakan puncak-puncak gemilang perkembangan kesusasteraan Islam.``

(Abdul Hadi W.M., Sastera Sufi: Sebuah Antologi, Pustaka Firdaus, Jakarta, 1983: VI).

Berhubung dengan seni rohani yang suci dan murni, kata saudara Hashim Musa dalam membicarakan tentang `Islam Dan Pengucapan Seni` mengatakan:

``Dan roh yang digerakkan demikian akan bersemarak dan bergelora menyinarkan keindahan cahayanya memancar keluar dalam bentuk kreativiti seni, bak kuntum-kuntum mengelopak memenuhi ruang, bak riak-riak suara memecahkan kesunyian dan kesenyapan. Dan kreativiti seni demikian jika tidak dikaburi dan dinodai oleh pengaruh-pengaruh nafsu badaniah, sesungguhnya merupakan pencarian dan pernyataan terhadap keindahan dan kesempurnaan yang hakiki. Ianya melambangkan keharuan, kecintaan dan kerinduan roh insan terhadap keindahan dan kesempurnaan yang hakiki itu, iaitu yang menjadi sumber tempat asal kedatangannya iaitulah Roh al-Quddus, puncak segala keindahan dan kesempurnaan. Dalam keadaan sedemikian seni itu merupakan pengucapan individu yang terbit dari dimensi roh yang suci murni.``

(Hashim Musa, Islam Dalam Pengucapan Seni, dlm. Kesusasteraan Melayu Dan Islam, Sarjana Enterprise, Kuala Lumpur: 1980: 207).

Tidak semua yang merenangi alam kesufian melibatkan diri dalam bidang seni kreatif – terutama puisi, tetapi mana-mana tokoh sufi yang turut menggunakan medium puisi sebagai expresi, maka puisi-puisi kesufian yang menjulang aspek kerohanian dan seni puisi jauh menjulang tinggi gemerlap seni-rohani berbanding dengan yang tidak tersentuh dengan seni rohani. Kalangan penyair sufi Islam terkenal termasuklah Rabi`ah al-`Adawiyyah (m.752@801M.) Shamsuddin Mohammad Hafiz (1326-1390M.), Firdausi (935-1020M.), Omar Khayyam (1048-1131M.) Sa`di (1184-1292M.), Fariduddin al-Attar (1117-1193), Ibn al Faridh (1181-1235M.) Jalaluddin Rumi (1207-1273M.), Jami (1444-1452M.), Muhammad Iqbal (1876-1938M.). Mereka mengungkapkan tentang cinta Ilahi. Mereka bergerak menyusuri alur, sungai yang puncaknya sama tiba di laut Cinta Ilahi. Selain dari laut ada yang melambangkan Cinta Ilahi sebagai segara cahaya, perdu cinta dan sebagainya. Masing-masing mempunyai sudat pandangan dan pendekatan dengan kecintaan Ilahi. Dikatakan pemula yang mencetuskan ungkapan Cinta Ilahi ialah Rabi`ah al-`Adawiyyah. Kemudian diperluas oleh tokoh-tokoh sufi yang lain dengan falsafah dan doktrin masing-masing atau sekadar melanjutkan falsafah dan doktrin yang telah dibina.

Fariduddin Al-Attar (1117-1193M.) juga melambangkan keinginan menemui yang tertinggi dengan perlambangan `burung` di dalam karangannya yang berjudul Mantiq al-Tayr (Persidangan Burung). Karangan yang lain ialah tadhkirat al-Awliya` dan Puisi Asrar Namah– Kononnya ribuan burung bermesyuarat bagi menemui Ketua Burung (Simurgh) di bawah pimpinan antaranya belatuk, merak, kenari dan lain-lain. Namun dalam perjalanan burung ini makin berkurang,  lantaran banyak halangan yang ditempuhi lantaran kelemahan dan kerapuhan bekalan rohani. Akhirnya hanya yang kuat dari segi rohani saja yang mampu tiba ke mahligai Simurgh (Lambang pihak Tertinggi).

Puisi Fariduddin Al-Attar di dalam Puncak Rindu digubah dan disesuaikan  dengan menyebut karangan Fariduddin yang terkenal Tadhkirat al-Aawliya dengan melambangkan harum namanya sebagai harumnya air wang di dalam cembulnya di tengah majlis sufi – zawiah dan khanaqah (Fariduddin adalah penjual air wangi - Attar). Kata puisi:

Fariduddin Al-Attar

Di tengah halaqah
Dialah cembul air wangi
Yang dengan Tazkirat
Manaqib segala aulia
Tutup hijabnya terbuka
Lantas dupa wanginya menerpa.

Tazkirat al-Awliya` adalah karangan tasawuf terkenal Fariduddin. Manakala pada bahagian kedua menggambarkan ratusan burung yang selama ini terpenjara (lambang jiwa terpenjara) berjaya membebaskan diri dari penjara dan mi`raj menuju cahaya. Kata puisi:

Di tengah medan mujahadah
Jiwa-jiwa yang terpenjara
Dalam sangkar-sangkar sementara
Dialah mengepalai melulus diri
Burung-burung terbang lepas bebas
Mengenderai mikraj rohani
Meninggi ke jarak kualiti
Merindui asrar Ilahi.

Tapi kemampuan melonjak tinggi dalam mi`raj rohani bergantung kepada kedudukan dari segi maqam dan hal tasawuf dan ketinggian rohani. Ada had dan martabat yang dicapai. Ada sejak awal memandang cahaya melayah jatuh, ada yang silau – sesat dan tidak mampu  meningkatkan perjalanan. Ada yang dengan isyiq bangkit dan naik bermandi cahaya tapi ada yang terbakar fana. Cuma yang berada pada puncak cinta dan kemurnian jiwa mampu tiba dan bermesra. Kata puisi:

Dari pengembaraan vertical ujian jiwa
Dengan maqam dan hal
Ada yang dayanya minimum
Mendepani segara cahaya
Dipermukaan melayah menjunam
Ada yang kilau matanya
Sesat semata
Ada yang isyiq membangkit
Ringan kepaknya melonjak naik
Melangkau maqam-maqam
Dan yang bermandi cahaya
Ada yang terbakar fana
Dan yang pada puncak cinta
Mesra bersama-Nya.

Bandar Baru Bangi,
24 September 1992.

Fariduddin al-Attar berpendekatan jiwa hamba terpenjara dalam kerangka badannya dan dijarakkan dengan Yang Tertinggi kerana kekotoran jiwa hambanya. Melalui pembersihan rohani mendekatkan jarak pemisahan, tetapi perjalanan kualiti dan mikraj rohani ini tidak mudah dilalui. Perlu kepada mujahadah dan tarbiah bagi taqarrub kerohanian yang tinggi. Dalam usaha dan ujian inilah terpancar dari jiwa sufi kepedihan, kerinduan dan kecintaan dalam ungkapan-ungkapan dan madah-madah mutiara kata dan gemerlap seni sastera – khususnya puisi.

Sekian.

No comments:

Post a Comment